30 juni 2009

Bakverket

Idag så blev det slut på mitt hembaktaavmigmatbröd slut. Så det blev till att fixa till ett nytt bröd. Så tidig förmiddag handlades ingredienserna till matbrödet in, det som saknades i mitt skåp. Hoppade över blandfrukterna och köpte plommon och aprikoser, aprikoser ger en bra smak så det blev två påsar torkade sådana. Milko fil, en liter som användes till det bakverket.
Blandade ingredienserna och smorde en stor form för att däri grädda mitt bröd.
Det färdiga matbrödet blev till eller av min fallenhet ett utmärkt matbröd, stort och fint.
Vågen visade på två kilo och tre hekto, inget litet bröd:)Delade brödet i två delar, som var och ett sedan delades i ytterligare två delar innan förvaringen i kyl och frys.
Har varit en vända till skjutbanan och avlossat ett antal skot mot de flygande duvorna, några flyger väl där fortfarande om de inte landat ännu:)Åkte på hemvägen längs Väsman strand och fångade där ett litet ögonblick med kameran, inget solbadande men en vacker sol som värmer det solvarma vattnet:))

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för Väsmanbild!
Nu önskar jag receptet på ditt fruktbröd! /RM

L-Å Arvidsson sa...

Recept bakverket, ett bröd i lämplig form.

4 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
0,5 dl sirap
ca. 200 g torkade blandfrukter, finhackas i små bitar

Blanda allt till en fin deg

Smöra form, fyll till 2 tredjedelar (låt den gärna vila i formen ca en a två timmar, tror det blir bättre, går bra att sätta in den direkt med) in ugnen, nedre delen som har ca. 175 grader. ca. 1 timme

Anonym sa...

Tack! Här finns ingen vanlig sirap som i Sverige, tror du man kan använda lönnsirap? /RM

L-Å Arvidsson sa...

Går bra med denna, och är bättre. Det är bara det söta och den lilla jäskraft det har. Så smaka, men vad jag vet så är den, lönsirapen, lika söt.
Går att göra hela brödet med ekologiska produkter...