10 juni 2009

Ägg? Fågelungar?

Som jag tidigare nämnt, så gäller största försiktighet i naturen vid denna årstid.
Var till skogs i kvällningen för att lägga ett öppenklass spår.
När jag utfört mer än en tredjedel av spåret, for det iväg fågel från marken, han inte med att se vad det var för fågel. Titta till där den flög upp från marken, och där låg en hög med ungar och tryckte.
Fotade då kameran var med o sen snabbt därifrån efter tydlig markering var det var, försiktighet under spårprovet:)
Någon som vet vad det är för fågelungar?I slutet av spåret så såg jag en liten fågel som fick väldans hög fart genom lingonriset, tittade till även denna gång och såg sex fina ägg upplagda i rad.
Vad är det för fågel som har så fina färgade ägg?Ytterligare tydlig markering för all försiktighet under provet, sedan skyndsamt därifrån.
Ordning o reda på vovvar under skogspromenader, och se upp vad ni sätter era egna tassar:))

8 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, det var inte lätt att gissa! Har sett sådana blå ägg tidigare, men kan ju inte komma ihåg vilken fågel det var...
Fjädrarna var ju otroligt vackra...
//Maria

L-Å Arvidsson sa...

De blå äggen är kluriga, jag kommer inte på vad det är för fågelägg, men den fågel som lämnade det var snabb o liten där den försvan i lingonriset.
Fågelungarna, såg jag idag vad det var. Hanen svart med gul näbb o gul ögonring. Honan brun med ljust hakparti, spräkligt bröst o brun näbb.

Ellinor sa...

Du kanske kommer på vilken fågel det är om jag säger att de sjunger mycket vackert?! :)

L-Å Arvidsson sa...

Sökt och letat o funderat vad det kunde vara.
Hittade detta på Wikipedia.

Wikipedia
Den fria encyklopedin
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dstj%C3%A4rt

Rödstjärt
Ruticilla phoenicurus

Ellinor sa...

Jag tror att det kan vara Koltrast, kolla länken;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koltrast

Kolla på 7:3 Kull och ägg

L-Å Arvidsson sa...

Fågelungarna var Koltrast, observerade boet dagen efter och såg de vuxna fåglarna. Stämmer med länken. Fjädrarna har samma struktur och färgskala som bilderna i länken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koltrast

Äggen de blå, efter lite påläsning o sökande samt vilket uppträdande den vuxna fågeln visade mej där i skogens lingonris så kan jag inte komma fram till annat än vad länk nedan visar, se äggen i boet för Rödstjärt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dstj%C3%A4rt

Intressant att följa och vara nyfiken på vad naturen visar upp, har varit kul att bara följa detta för att få reda på vad det var.
Om jag nu komit till rätt slutsatts?
Om andra uppgifter kommer fram, så fortsätter vi forska!

Ellinor sa...

Ja, du måste berätta om du får reda på något:)

L-Å Arvidsson sa...

Det kommer så snart jag vet mer, eller får andra uppgifter:))