02 januari 2010

Vargpass

Så var årets historiska vargjakt tillända, allt tillåtet av kvoten var skjutet eller påskjutet enligt länsstyrelsens information, klockan ca. 13.35. På den första dagen av jakt på varg, sedan 1960-talet.
Då jag var med om jakt i två län, men i ett län begränsat till två och den tredje i ett speciellt revir. Så är väl jakten över för denna gång.
Inom det område vi började i hade de som spårade tills fot, i mycket oländig terräng, och som skulle vara den drevkedja under vargjakten, observerat fyra vargar.
Mycket av morgonens lyckade spårning, var att en slagen älg under natten hittades under morgonens avspårning av marken, efter de vägar som finns inom marken. Det hela gav en lyckad öppning av jakten för dagen.
Ingen av de fyra vargarna som observerades föll för någon kula från alla passkyttar som månghövdat ställt upp vid den historiska vargjakten år 2010.
Men visst var det ett fantastiskt jakttillfälle, trots kyliga inslag av vindar och kallt väder.

Ett mycket varmt tack till den/de som inbjudet mig till denna historiska vargjakt! :))
Som glädjen mig oöverskådligt, och stor mångfald:)
En bild från passet jag tilldelades efter en skogsväg, till höger en glesbevuxen mosse och bakom den en föryngringsyta (hygge) med god sikt. Men visst drar det mer och känns kyligare efter en väg:)
Men vad tiden gick fort på mitt vargpass:)

5 kommentarer:

Peter F sa...

Du verkar ha haft en härlig dag denna historiska jaktdag =)

L-Å Arvidsson sa...

Jajamensan, trots kylan o lång väntan:)

Anonym sa...

Å jag som trodde det skulle bli blid på varg här... Fin pass-bild i alla fall! (Du satt o kollade så inte vargen smet förbi i någon bil?) :-)/God Fortsättning! /rm

L-Å Arvidsson sa...

Gäller att ha kontroll på allt som är mysko:)
Detsamma - God Fortsättning!

karin sa...

vilken härlig dag du hade.Karin