29 november 2009

Advent

Första advent idag, tiden går sååå fort. Snart slut på året:)
De senaste dagarna har jag varit ut på jaktturer trots att det varit dåligt väder.
Fredagen var jag ut för att se om det fanns någon fågel, men blåsten var alltför hård och träden riktigt vajade i vinden. Var även lite regn i luften, vanliga blötan. Träffade en jaktkompis som hade tre tyskar med sig, så det blev ett uppställ till efter en mycket god matstund.
Maten bestodo av tyska hemlagade korvar, som avsmakades och de var verkligen riktigt smaskiga och välsmakandegodis för gom och gomseglen.
Vi provade som sagt ett uppställ där tre hade passen efter en väg. Rådjur, fågel och räv var tillåtet byte vid denna jakt.
En av gästerna följde med mig och Tuva, då denne ville se hur en jaktspaniel arbetar i fält eller skog som här var. Inget var inne i den såt vi drev av, men Tuva skötte sig fint och visade på vid ett flertal tillfällen där fågel varit.
Lördagen var jag själv gäst hos ett jaktlag och främst rådjursjakt stod på listan, men övrigt jaktbart vilt var tillåtet. Tuva rastades vid flera tillfällen, men annars var det vila i bilen den här dagen:)
Vid första passet jag hade kom en räv mycket nära mig, tio - femton meter. Men jag behövde endast ändra ställning med handen på bössan, så var den borta:(
Andra passet för dagen var det rådjur som kom, get och bock, men allför långt bort till att börja med. De vek sedan av bakom mig och var inom håll, där geten stannade bakom en tät gran och kikade på mig, bocken såg jag inte. Sedan var det bara den vita baken jag såg när de drog iväg:(
Men fina upplevelser var det:)
Dagens aktivitet har varit sparsam och den första advent har nu kommit.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas ni hade en trevlig första advent! Trodde inte att du bloggade i helgen... /rm

L-Å Arvidsson sa...

Från annan plats:)
Måste bara titta in...

Ellinor sa...

Låter som du har fina dagar:)

L-Å Arvidsson sa...

Det har varit många fina dagar i naturens verklighet.
Fredagens korvar var av en mycket underbar sort. Hemgjorda, av en av gästerna från andra sidan vattnet - inga färgämnen eller sånt fanns i dessa läckerheter, bara riktigt fina råvaror av god kvalitet.
Underbart välsmakande korvförplägnad mmmmmmm...