28 oktober 2009

Suovas

Har nu provat att suovas (rökt) älgkött.
Suovaskåtan har använts och resultatet blev med förvåning ganska bra.
Efter denna fösta gång så vet jag bättre vilka bitar som blir bra att röka i den enkla kåta. Sedan blir tiden ungefärlig beroende på köttet och dess storlek. Värmen och elden som måste hållas igång hela tiden, mycket som blir så där på omkringtider för ett lyckat resultat.

Men mitt suovas älgkött blev gott då saltlagen blev lyckad, såsom även den enkla kåtan för suovas kött.
Nästa gång skall jag prova med en kortare tid och få ett lättsuovas kött som sedan används till stekkött eller grillkött. Något som de i förlidna tider var sysselsatt med för att bevara köttets hållbarhet.
Hade flera olika köttbitar från olika delar och efter min smak så blir ett mera fintrådigt kött bättre. Med detta menar jag, till exempel att ett hjärta blir bättre än vad en bogstek blir…
Kommer att snarast prov för nytt suovas kött:)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser faktiskt gott ut! Hoppas du haft en bra dag i skogen! :-)/rm

Anonym sa...

(Tänk att Coco-febern kommit ända till Ludvika!)/rm

L-Å Arvidsson sa...

Ja - märkligt att det kommit så långt:)