21 april 2009

Eftersökshund

Så har då säsongen för träning av eftersökshundar börjat. Med spårträning och bedömning av hundars egenskaper för att bli bra eftersökshundar för kommande jakter, eftersökshunden jaktdagens viktigaste hund.
Har väl inte tidigare nämnt att jag är domare för eftersökshundar, men nu så var det utfört.
Har dömt en Flatt idag i anlagsprov, en uppgift som den klarade utan några som helst problem. Följde spåret och inga avvikelser, det var bara att följa med o lita helt på vovven.
Den kommer nu att prövas i öppen klass, av annan domare, på ett spår som är något svårare. Men vad jag såg idag så kommer det inte att bli några problem.
Efter att jag lagt spåret och väntetiden tills provet skulle utföras, använde jag till träning med Tuva. Det blev lite sökträning och något nytt jag inte provat inom ledarskapsträningen, men som jag lärde mig igår. Men det får jag återkomma till längre fram.
Bilden visar vad som kommer, björklövens längtan till ljuset...

Inga kommentarer: